وسایل مورد نیاز اتاق پیوند

انتقال لاروها به سلول ملکه یا پیوند لاروها در سلول‌های مومی مصنوعی باید در اتاق با شرایط خاص گرمایی و رطوبتی صورت گیرد.دمای ۳۳-۳۰ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی در حدود پنجاه درصد شرایط محیطی داخل کندو را در اتاق پیوند به وجود می‌آورد تا لاروها بدون اینکه صدمه ببینند به آسانی و یا با موفقیت به داخل سلول‌های مومی منتقل شوند و پرورش‌دهندگان ملکه از آنها ملکه‌های جدید تولید نمایند.

تأمین گرما
برای تأمین گرمای مورد نیاز در اتاق پیوند معمولاً از گرم کننده یا هیتر استفاده میکنند و برای کنترل دما از دماپا یا ترموستات استفاده میشود. معمولا با نصب ترموستات درجه حرارت را طوری تنظیم میکنند که با پایین رفتن دما از ۳۰ درجه سانتیگراد، گرم‌کننده شروع به کار و بالا رفتن ۲۳ درجه سانتیگراد ترموستات، گرم کننده را به طور خودکار خاموش نماید. بنابراین حرارت سنج، گرم کننده و دماپا از لوازم مورد نیاز برای تامین گرمای اتاق پیوند هستند.

تأمین رطوبت
برای تأمین رطوبت، گاهی از دستگاه‌های تولید کننده رطوبت استفاده می‌شود و گاهی نیز با قرار دادن آب یا گونی خیس در کف اتاق، رطوبت را تا حد مورد نیاز بالا می‌بریم.

اتاق پیوند صحرائی
تولید‌کنندگان ملکه در مراتع استان‌های جنوبی معمولاً فاقد امکانات پیشرفته و ساختمان هستند و از ساده‌ترین امکانات برای تأمین شرایط مناسب کمک می‌گیرند.
در این مناطق، با آماده نمودن اسکلت اتاقک با لوله های آب و اتصال آنها به یکدیگر و انداختن نایلون پلاستیکی روی آن شرایط اتاق پیوند را برای تولید ملکه به وجود میآورند. برای ایجاد گرما و رطوبت داخل این اتاقک، میتوان از گرم‌کننده استفاده کرد و با جوش آوردن آب، رطوبت و گرما را همزمان افزایش داد. ولی از آنجا که رطوبت زیر این نایلون به سرعت بالا میرود، برای تأمین رطوبت فقط کافی است کف اتاقک آب بریزیم.
معمولا در زنبورستان‌ها از کندوها به عنوان صندلی و میزکار در داخل اتاق پیوندهای صحرایی استفاده می‌کنند.

چراغ پیوند
برای انجام دادن پیوند در اتاق پیوند معمولاً از چراغ پیوند استفاده می‌کنند تا نور مورد نیاز برای یافتن لارو در سلول‌های کارگر و انتقال صحیح آن به سلول‌های مصنوعی ایجاد شود. معمولاً این لامپ ها از نوع فلورسنت هستند و گرمای زیاد تولید نمی‌کنند، استفاده از این لامپ‌ها سبب می‌شود تا از خشک شدن بدن لاروها و کاهش موفقیت پرورش‌دهندگان ملکه اجتناب شود.

تخته شیب دار برای استقرار قاب حاوی لارو
برای انجام دادن پیوند، معمولاً پرورش‌دهندگان ملکه از تخته شیب‌دار برای استقرار قاب حاوی لارو یک روزه روی میز کار استفاده می‌کنند. با استفاده از این تخته زاویه دید مناسب و کافی برای دیدن لاروهای کف سلول‌های کارگر و نیز انتقال آنها با سوزنهای پیوند فراهم می‌گردد.
معمولا روی قاب‌ها، سلول‌ها کاملا عمود بر قاعده نیستند و زنبورهای کارگر سلول‌ها را با زاویه ۹ درجه رو به بالا می‌سازند که عسل داخل آنها در شرایط داخل کندو حفظ شود. این زاویه سلول‌ها باعث می‌شود که در زمان پیوند لاروها، مشاهده لارو و انتقال آنها مشکل شود. برای رفع این مشکل از تخته شیب دار استفاده می‌کنند. تخته شیب دار با سطح افق و میز پیوند زاویه ۳۰ درجه دارد تا دید کافی برای پرورش‌دهنده وجود داشته باشد.

شبکه ملکه (Queen Excluder)
شبکه ملکه یک فریم یا چهارچوب فلزی یا پلاستیکی به ابعاد کندوی لانگستروت است که روی آن میله‌های نازک فنری و یا شیارهای پلاستیکی به فاصله چهار میلیمتر از یکدیگر قرار گرفته‌اند.
با توجه به اینکه قطر سینه زنبورهای کارگر در حدود ۳/۸ میلی متر و قطر سینه ملکه در حدود ۴/۲ میلی‌متر است، زنبورهای کارگر به آسانی می‌توانند از شیارها عبور کنند، اما ملکه و زنبورهای نر نمی‌توانند از آنها عبور کنند. از شبکه ملکه در زمان پرورش ملکه در کلنی‌های خاتمه دهنده، انکوباتور و حتی کلنی‌های شروع‌کننده و نیز در فصل تولید عسل در کندوها استفاده می‌شود.

 

    

منبع : پرورش ملکه زنبور عسل ( دکتر غلامحسین طهماسبی )